PROFETUL IISUS, FIUL MARIEI



Responsabilitatea Profetului isus, unul dintre oamenii alesi de Dumnezeu în aceasta viata si în Viata de Apoi, a constat în a-i chema pe oameni la calea cea dreapta. Dumnezeu îl descrie ca pe o persoana foarte diferita de ceilalti oameni. De exemplu: a fost nascut fara tata, mamei sale, Mariei, Dumnezeu i-a transmis prin îngerii Lui ca el va fi Mesia; în plus, el a fost înzestrat cu multe alte calitati unice. Una dintre acestea este mentionata în Coran: „Mesia Iisus, fiul Mariei, este trimisul lui Allah, cuvântul Sau pe care El l-a transmis Mariei si un duh de la El“ (Capitolul An-Nisa': 171). „Îngerii au zis: «O, Maria! Allah îti vesteste un Cuvânt din partea Lui: numele lui va fi Al-Masih, Isa, fiul Mariei, maret în aceasta lume ca si în lumea de Apoi si unul dintre cei mai apropiati [de Allah].»“ (Capitolul 'Al-'Imran: 45). Expresia „Cuvântul lui Allah“ este folosita numai pentru Profetul Iisus. Dumnezeu a revelat numele lui, Iisus Mesia, înainte ca el sa se fi nascut si l-a numit „cuvântul Sau“. Astfel, statutul distinctiv al Profetului Iisus este înca o data scos în evidenta.
Numai Coranul, pe care Dumnezeu a promis sa-l pastreze intact si nemodificat pâna în Ziua Judecatii, ne ofera informatii corecte despre Profetul Iisus. Spre deosebire de Noul Testament, Coranul afirma ca Profetul Iisus nu a fost crucificat. Mai exact, el a fost înaltat la ceruri de catre Dumnezeu si se va întoarce înainte de Sfârsitul Lumii, în perioada care precede Ziua Judecatii. Multe hadisuri confirma acest fapt.
În continuare, vom examina aceste aspecte în detaliu.
Iisus nu a fost crucificat
Soldatii romani si preotii evrei, care au fost responsabili de arestarea Profetului Iisus, sustin ca el a fost crucificat si a murit pe cruce. Toti crestinii accepta aceasta credinta, precum si învierea si înaltarea lui la ceruri. Totusi, Coranul ofera o perspectiva diferita:
„Si din pricina vorbelor lor: «Noi l-am omorât pe Mesia Iisus, fiul Mariei, trimisul lui Allah!», în vreme ce ei nu l-au omorât, nici nu l-au rastignit pe cruce, ci a fost facut [cineva] sa semene cu el! Cei care au avut pareri diferite în privinta lui [Iisus], au fost în îndoiala [în legatura cu moartea lui]; ei nu au avut cunostinta sigura despre ea [moartea lui], ci doar au urmat unor presupuneri. De buna seama, nu l-au omorât, Ci Allah l-a înaltat la El. Iar Allah este Puternic si Întelept [Aziz, Hakim].“ (Capitolul An-Nisa': 157-158).
Expresia „a fost facut cineva sa semene cu el“ demonstreaza ca Profetul Iisus nu a fost ucis, ci ridicat la cer. Dumnezeu spune ca aceia care cred contrariul nu cunosc adevarul. Oamenii au vazut cum murea cineva care semana cu Profetul Iisus, în timp ce, în realitate, acesta s-a ridicat la ceruri.
Mortile Profetilor
O analiza comparativa a cuvintelor folosite pentru a relata, în general, moartea Profetilor si a celor folosite în cazul Profetului Iisus prezinta un aspect important. În primul caz, Coranul foloseste qatala (a ucide), maata (a muri), halaka (a ucide), salaba (a crucifica) si alte câteva cuvinte specifice. Coranul este foarte clar si exact în ce priveste faptul ca „... în vreme ce ei nu l-au omorât [wa ma qataloohu], nici nu l-au rastignit pe cruce [wa ma salaboohu]“. Oamenilor le-a fost aratata o „asemanare“ a Profetului Iisus care, de fapt, a fost ridicat de Dumnezeu la ceruri:
„Când Allah a spus: «O, Iisus! Eu îti voi da o rasplata îmbelsugata, [mutawaffeeka] te voi înalta la Mine [wa raafi`uka], te voi mântui de cei care nu cred si îi voi pune pe cei care te-au urmat peste cei care nu cred pâna în ziua Învierii.»“ (Capitolul 'Al-'Imran: 55).

Paolo Veronese's "Feast in the House of Levi," an oil painting from 1573. It is on display in Venice's Accademia Museum. This picture from the Italian Renaissance depicts Prophet 'Isa (as) and the Apostles.
Cu alte cuvinte, Profetul Iisus, nu a avut parte de o moarte normala. Termenul „tawaffa“, din versetul de mai sus, este folosit precum urmeaza:
Teweffa: a cauza moartea, a lua în timpul somnului sau a lua înapoi
„Eu nu le-am spus decât ceea ce mi-ai poruncit: «Adorati-L pe Allah, Domnul meu si Domnul vostru!» si am fost martor împotriva lor atâta vreme cât m-am aflat printre ei. Si dupa ce m-ai luat [tawaffa] la Tine, ai fost doar Tu Priveghetor peste ei, caci Tu esti Martor tuturor lucrurilor!“ (Capitolul Al- Ma'ida: 117).
Expresia folosita aici provine din cuvântul arab „teweffa“ care reprezinta actul de „a lua sinele înapoi“, fie în somn, fie prin moarte, sau, în cazul lui Iisus, „a fi luat înapoi în prezenta lui Dumnezeu“ - nu a fi ucis sau omorât. Acest cuvânt este folosit în alt verset pentru a descrie luarea înapoi a unei persoane în timp ce el sau ea se afla în somn:
„El este Cel ce va ia la Sine [yeteueffaakum] noaptea si El stie ceea ce voi ati dobândit peste zi. Apoi El va readuce la viata în timpul ei, pâna se va împlini un termen hotarât“ (Capitolul Al-'An'am: 60).
Dumnezeu ne spune ca Profetul Iisus nu a fost ucis sau crucificat, ci oamenilor le-a fost prezentat cineva care semana cu el; El este cel care l-a luat înapoi (asa cum se întâmpla în timpul somnului) si l-a ridicat la ceruri. Pentru toti ceilalti profeti sunt folosite cuvinte precum „qatele“ sau „meut“ (moarte). Astfel, putem conchide ca Profetul Iisus a fost lasat într-o stare similara somnului si înaltat la ceruri pentru a se bucura de prezenta lui Dumnezeu; el nu a experimentat moartea asa cum o stim, ci doar a parasit dimensiunea noastra. Dumnezeu stie cel mai bine.
Întoarcerea Profetului Iisus
Multe versete fac referire la întoarcerea Profetului Iisus. În rândurile urmatoare sunt prezentate câteva dintre ele:
1. „Când Allah a spus: «O, Iisus! Eu îti voi da o rasplata îmbelsugata, te voi înalta la Mine, te voi mântui de cei care nu cred si îi voi pune pe cei care te-au urmat peste cei care nu cred pâna în ziua Învierii. Apoi la Mine va fi întoarcerea voastra si Eu voi judeca asupra celor în care voi nu va întelegeti»“ (Capitolul 'Al-'Imran: 55).
Acest verset mentioneaza un grup de oameni, urmasi ai Profetului Iisus, care vor fi deasupra necredinciosilor pâna în Ziua Învierii. Vor exista, prin urmare, oameni care îl vor urma pâna în Ziua Judecatii. Privind la crestinii din zilele noastre, se observa ca esenta religiei lor a fost falsificata si nu mai coincide cu credinta propovaduita de Profetul Iisus. De exemplu, ei sustin ca el este fiul lui Dumnezeu si parte a trinitatii (Tatal, Fiul si Sfântul Duh). Prin încalcarea limitelor pe care Dumnezeu le-a stabilit pentru umanitate, crestinii din ziua de azi s-au îndepartat de religia adevarata a lui Dumnezeu si nu mai pot fi considerati adepti veritabili ai Profetului Iisus. Coranul sustine foarte clar ca aceia care cred în trinitate sunt necredinciosi:
„Necredinciosi sunt aceia care spun: «Dumnezeu este al treilea din trei», caci nu exista Dumnezeu în afara de [Allah] cel Unic“ (Capitolul Al-Ma'ida: 73).
Prin urmare, acesti oameni care îl urmeaza pe Profetul Iisus trebuie sa apara la a doua sa venire pe Pamânt si ei vor fi ridicati deasupra necredinciosilor pâna în Ziua Judecatii.
2. „Nu va fi niciunul dintre oamenii Cartii care sa nu creada în el, înaintea mortii sale. Iar în Ziua de Apoi el va fi martor împotriva lor“ (Capitolul An-Nisa': 159).
În acest verset, „el“ se refera la Profetul Iisus, asa cum ni se arata si în continuare:
„Si din pricina vorbelor lor: «Noi l-am omorât pe Mesia Iisus, fiul Mariei, trimisul lui Allah!», în vreme ce ei nu l-au omorât, nici nu l-au rastignit pe cruce, ci a fost facut [cineva] sa semene cu el! Cei care au avut pareri diferite în privinta lui [Iisus], au fost în îndoiala [în legatura cu moartea lui]; ei nu au avut cunostinta sigura despre ea [moartea lui], ci doar au urmat unor presupuneri. De buna seama, nu l-au omorât, Ci Allah l-a înaltat la El. Iar Allah este Puternic si Întelept [Aziz, Hakim].»“ (Capitolul An-Nisa': 157-158).
Unii savanti interpreteaza „înaintea mortii sale“ ca referindu-se la moartea oamenilor Cartii (evreii si crestinii). În acest caz, fiecare evreu si crestin va crede în Profetul Iisus înainte ca el / ea sa moara. Însa, în timpul vietii Profetului Iisus, marea majoritate a evreilor regiunii a refuzat sa creada în el si unii dintre ei chiar au încercat sa îl ucida. În ce priveste acei evrei si crestini care au trait dupa ce Profetul Iisus a fost înaltat pentru a fi în prezenta lui Dumnezeu, ei nu mai pot fi numiti adeptii lui, întrucât nu întrunesc trasaturile coranice ale credintei.
Afirmatia - „Iar în Ziua de Apoi el va fi martor împotriva lor“ - ne vesteste înca o data întoarcerea Profetului Iisus. În concluzie, aceste versete indica faptul ca toti oamenii Cartii vor crede înainte ca Profetul Iisus sa moara. Versetul se refera la viitor, întrucât vorbeste de moartea Profetului Iisus. În plus, se mentioneaza ca toti oamenii Cartii vor crede în el - ceea ce înca nu s-a întâmplat. 
Dupa cum vom analiza în detaliu în capitolele urmatoare, oamenii Cartii îl vor vedea si recunoaste si vor deveni urmasii lui musulmani (credinciosi supusi ai lui Dumnezeu) în timpul vietii sale, iar Profetul Iisus, în Viata de Apoi, va depune marturie în ceea ce priveste comportamentul lor. Dumnezeu stie cel mai bine.
3) Alte versete mentioneaza întoarcerea lui pe Pamânt: „Si când a fost dat fiul Mariei ca pilda, atunci neamul tau s-a veselit, Zicând ei:
«Oare zeii nostri sunt mai buni sau el?» Si nu ti l-au dat tie ca pilda decât pentru cearta. Ba ei sunt un neam [de oameni] gâlcevitori. El nu este decât un rob, asupra caruia Noi ne-am revarsat harul Nostru si din care am facut o pilda pentru fiii lui Israel. Si de am fi voit Noi, am fi facut în locul vostru îngeri care sa va urmeze pe pamânt.“ (Capitolul Az-Zukhruf: 57-60).
În continuare, Dumnezeu se refera la Profet atribuindu-i o denumire aparte - Semn pentru Ceas:
„Si el va fi un semn pentru Ceas; deci nu va îndoiti în privinta lui si urmati-ma pe mine, caci aceasta este o cale dreapta!“ (Capitolul Az-Zukhruf: 61).
Acest verset indica clar ca Profetul Iisus se va întoarce, întrucât el a trait cu aproximativ sase secole înainte de revelatia coranica. Prima lui viata nu poate fi înteleasa ca un semn pentru Ceasul Zilei Judecatii, asadar se va întoarce la sfârsitul timpurilor, în perioada care precede Ziua Judecatii. Dumnezeu stie cel mai bine.
4) Multe alte versete indica acest eveniment miraculos. Printre ele mentionam urmatoarele:
„… si Noi ti-am trimis tie Cartea ca tâlcuire pentru toate lucrurile, calauza, îndurare si buna vestire pentru musulmani“
(Capitolul An-Nahl: 89) 
 
„Îngerii au zis: «O, Maria! Allah îti vesteste un Cuvânt din partea Lui: numele lui va fi Al-Mesih, Isa, fiul Mariei, maret în aceasta lume ca si în lumea de Apoi si unul dintre cei mai apropiati [de Allah]. El le va vorbi oamenilor din pruncie, la fel si când va fi barbat între doua vârste si va fi dintre cei evlaviosi». Însa ea a zis: «Doamne, cum sa am eu un prunc, daca nu m-a atins niciun barbat?» I-a raspuns El: «Întocmai asa! Allah creeaza ceea ce voieste El. Când El hotaraste un lucru, El spune doar «Fii» si el este de îndata!» Si El îl va învata scriptura si întelepciunea, Tora si Evanghelia.“ (Capitolul 'Al-'Imran: 45-48).
Dar ce „carte“ îl va învata El pe Profetul Iisus? Coranul raspunde acestei întrebari în versetul urmator unde aceeasi expresie este folosita:
„Si când Allah va zice: «Iisus, fiu al Mariei, adu-ti aminte de harul Meu asupra ta si asupra mamei tale, când Eu te-am întarit cu Duhul Sfânt, sa vorbesti oamenilor din leagan si când vei fi barbat în toata firea! Eu te-am învatat scrierea, întelepciunea, Tora si Evanghelia.»“ (Capitolul Al-Ma'ida: 110).
Examinând cartea la care fac referinta ambele versete, ne dam seama ca aceasta este Coranul, ultima carte revelata trimisa umanitatii. Cartile precedente au fost Tora si Biblia - psalmii revelati Profetului David sunt continuti în Vechiul Testament. Un alt verset foloseste termenul de carte pentru Coran atunci când îl aseaza alaturi de Tora si Evanghelie:
„Allah! Nu este Dumnezeu în afara de El, cel Viu, Cel Vesnic! El ti-a pogorât Cartea cu adevarul, întarindu-le pe cele de dinaintea ei. El a pogorât Tora si Evanghelia“ (Capitolul 'Al-'Imran: 2-3).
De vreme ce a fost ridicat la Dumnezeu cu 600 de ani înainte de revelarea Coranului, Profetul Iisus trebuie sa se întoarca. Hadisurile Profetului nostru reveleaza ca Profetul Iisus, atunci când se va întoarce, va conduce conform Coranului si nu Bibliei. (Pentru mai multe informatii a se vedea Harun Yahya, „Semnele zilei de apoi“ [Istanbul: Global Publishing, 2003]) Aceasta interpretare se potriveste întelesului versetului. Dumnezeu stie cel mai bine.
5) În plus, versetul „Înaintea lui Allah, Iisus este asemenea lui Adam“ (Capitolul 'Al-'Imran: 59) ar putea prezice venirea lui Iisus. Învatatii au evidentiat ca ambii Profeti au fost creati fara un tata: Profetul Adam (Pacea lui Allah fie asupra sa!) a fost creat din lut prin porunca lui Dumnezeu - „Fii!“; Profetul Iisus a fost creat fara un tata prin aceeasi porunca divina. Profetul Adam a fost adus din ceruri pe pamânt; probabil, la sfârsitul timpurilor, Profetul Iisus va fi readus pe pamânt din ceruri, acolo unde se bucura de prezenta lui Dumnezeu. Dumnezeu stie cel mai bine. Dupa cum am vazut, versetele care indica întoarcerea lui sunt foarte clare. Mai mult, Coranul nu foloseste nicio expresie similara în cazul altui Profet; ea se aplica doar Profetului Iisus.
6) Alt verset care se refera la înaltarea la ceruri si coborârea din nou pe pamânt a Profetului Iisus este urmatorul:
„Si pacea fie asupra mea în ziua în care m-am nascut si în ziua în care voi muri si în ziua în care voi fi adus la viata [din nou]!“ (Capitolul Maryam: 33).
Acest verset, analizat prin raportare la Capitolul 'Al-'Imram: 55, semnaleaza o realitate importanta: în Capitolul 'Al-'Imram: 55 se vorbeste despre Profetul Iisus ca fiind luat înapoi în ceruri, în prezenta lui Dumnezeu, si nu se mentioneaza nimic referitor la moartea sau uciderea sa. Totusi, Capitolul Maryam: 33 face referinta la ziua când el va muri. Aceasta a doua moarte este posibila, doar daca el va mai trai pe Pamânt înca o data. Dumnezeu stie cel mai bine.
7) Alta dovada este cuvântul „kahlaaniy“ mentionat mai jos:
„Si când Allah va zice: «Iisus, fiu al Mariei, adu-ti aminte de harul Meu asupra ta si asupra mamei tale, când Eu te-am întarit cu Duhul Sfânt, sa vorbesti oamenilor din leagan si când vei fi barbat în toata firea! [kahlaaniy]!»“ (Capitolul Al-Ma'ida: 110);
„El le va vorbi oamenilor [înca] din leagan, la fel si când va fi barbat între doua vârste [kahlaaniy], si va fi dintre cei evlaviosi.“ (Capitolul 'Al-'Imran: 46).
„El le va vorbi oamenilor din pruncie, la fel si când va fi barbat între doua vârste si va fi dintre cei evlaviosi“(Capitolul 'Al-'Imran: 46) 
Acest cuvânt, care apare doar în aceste doua versete si doar referitor la Profetul Iisus, descrie o persoana aflata la maturitate, între vârsta de 30 si 50 de ani. Cu alte cuvinte, nu vizeaza un tânar, ci o persoana înteleapta, aflata în apropierea împlinirii unei vârste înaintate. Savantii musulmani sunt de acord ca acest cuvânt indica o vârsta mai mare de 35 de ani.
De asemenea, ei au sugerat, bazându-se pe un hadis relatat de Ibn Abbaas, ca Profetul Iisus a fost ridicat la Dumnezeu când avea putin peste 30 de ani si va mai trai înca 40 de ani dupa cea de a doua sa venire; versetul de mai sus confirma acest eveniment miraculos. (14)
Coranul foloseste aceasta expresie doar în legatura cu Profetul Iisus, pentru ca toti ceilalti profeti cunoscuti si-au îndeplinit sarcina de a chema oamenii la credinta dupa ce au atins maturitatea. În cazul Profetului Iisus avem de-a face cu situatii uimitoare; expresiile „în leagan“ si „în toata firea“ puncteaza cele doua momente miraculoase.
At-Tabari, în lucrarea sa „Comentariul lui At-Tabari“, explica aceste expresii: „Aceste afirmatii [Capitolul Al-Ma'ida: 110] indica faptul ca, pentru a-si continua viata destinata pe pamânt si pentru a vorbi cu oamenii, aflat la vârsta celui «în toata firea», Iisus va coborî din ceruri. El a fost înaltat când era înca tânar. Acest verset [Capitolul 'Al-'Imran: 46] demonstreaza ca Iisus traieste. Ahl al Sunnah împartaseste acelasi punct de vedere: versetul afirma ca el va predica oamenilor când se va afla la maturitate. El va putea atinge maturitatea doar întorcându-se pe pamânt din ceruri.“ (15)
Intrepretarile termenului „kahlaaniy“, precum si celelalte informatii despre Profetul Iisus, sustin întoarcerea lui miraculoasa pe pamânt la sfârsitul timpurilor si menirea sa de a îndruma oamenii spre religia adevarata. Indubitabil, aceasta este o veste buna pentru toti credinciosii, un dar generos si o îndurare de la Dumnezeu. Credinciosilor le revine responsabilitatea de a-l sustine si a-l apara pe Profetul Iisus, dupa cea de-a doua sa venire, în cel mai adecvat mod posibil si de a trai conform moralitatii expuse în Coran.